https://www.high-endrolex.com/22

Шагаа бүдүүзүнде

Ай санаашкыны-биле алырга, кел чыдар Шагаа – Дагаа чылы болур. Ол февраль 26-дан 27 дүнезинде эгелээр. Бурун шагдан бээр, Шагааны байырлаарының дөзүнде тываларның чурагай (астрологтуг) болгаш шажын-чүдүлге (сөөлзүредир ылаңгыя буддизм)-биле холбаалыг ханы билиглери чыдар турган. Ооң чылдагааны-биле, Шагаа тускай билиглерге болгаш ёзу-чурумга чагырткан чораан. Ынчалза-даа атеистиг (шажын-чүдүлге чок) үелерде Шагааны байырлаарын хоруп каан турганындан, тываларның муң-муң чылдар дургузунда чыгдынган   билиглери уттундурган чораан. Сөөлгү чылдарда эрттирип турар Шагааның хөй кезии колдуунда улуг назылыг кижилерниң чамдык билиглеринге үндезилеттинген болуп турар.

Бурун шагның билиглерин болгаш ёзу-чурумнарын оттурары-биле Тываның гуманитарлыг болгаш тускай шинчилелдер институдунуң этнография секторунуң ажылдакчылары «Шагааның дөзү болгаш ёзу-чаңчылдары. Шагаа: истоки и традиции» деп тыва болгаш орус дылда чыынды ажылды белеткеп үндүрген. Ында Шагааның чамдык төөгүлүг болгаш чажыт талаларын (чижээ, тывалар чүге орайга чедир удувайн, даң атпаанда туруп кээрин), шажынчы кылдыныгларын (оларның дес-дараалай чурумун), Шагаа чемин, чижээлээрге, хаваанда кас демдээ салып каан хой бажын, тыва оюннарны (ооң иштинде солун төөгүлүг шыдырааны) дээн чижектиг айтырыгларны бижип көргүскен. Шагаа дүнезинде чаларап кээр Бурганнарның чуруктарын номда кииргени база чугула болуп турар.

ТГТШИ-ниң этнография секторунуң эртем ажылдакчыларының белеткээни бо чыынды ажыл чүгле эртем-билиг эвес, харын-даа Шагааны шын эрттирерин күзээн кижилерге практиктиг дузаны база көргүзүп турар. Тыва, орус дылдарда белеткээни база ужурлуг.  

Номну Тываның Алдан-Маадыр аттыг музейиниң ном садар киоскизинден  200 рубль-биле  садып ап болур. Адрези: г. Кызыл, ул. Титова 30.

 

Наступающий Шагаа – новый год по лунному календарю, будет годом Петуха. В этом году он наступит в ночь с 26 на 27 февраля… В основе  празднования Шагаа у тувинцев издревле лежали глубинные знания, основанные на астрологических расчетах, а также религиозных (главным образом, буддийских) воззрениях. По этим причинам празднование Шагаа было подчинено своеобразным представлениям и правилам. Однако за десятилетние атеистические годы, когда запрещалось его празднование, многие тысячелетние знания тувинцев были утеряны. Празднование Шагаа во многих случаях проводятся по отрывочным сведениям, переданных старшим поколением.

Для возрождения старых знаний и правил проведения Шагаа, научными сотрудниками сектора этнографии ТИГПИ подготовлен сборник на тувинском и русском языках «Шагааның дөзү болгаш ёзу-чаңчылдары. Шагаа: истоки и традиции». В нем изложены некоторые исторические и астральные аспекты Шагаа (например, то, по какой причине тувинцы старались допоздна не спать и встать до наступления рассвета), ритуально-обрядовые действа (порядок действий и их значение), новогодняя обрядовая пища тувинцев, включавшая в себя, к примеру, баранью голову со свастикой на лбу, национальные игры, включавшие в себя, в том числе и шахматы (их историю) и т.д. Книга снабжена также снимками буддийских божеств, прихода которых тувинцы ожидают в ночь на Шагаа.

 Сборник, подготовленный научными сотрудниками сектора этнографии ТИГПИ, имеет не только научно-познавательный характер, но и прикладное значение, поскольку изложенными в нем материалами могут воспользоваться все те, кто желает провести Шагаа по его классическим канонам. Особенно важно то, что он подготовлен на двух языках.

Книгу можно приобрести за 200 руб. в книжном киоске Национального музея им. Алдан-Маадыр РТ по адресу: г. Кызыл, ул. Титова 30.

Донгак С.Ч.

заведующая сектором этнографии ТИГПИ

Поделиться ссылкой:

Leave a Reply